Onderwijs
Tamarinde is een basisschool. Dat houdt in dat op onze school een brede basis wordt gelegd in de ontwikkeling van onze leerlingen. Omdat het om een totale ontwikkeling gaat krijgen de leerlingen les in verschillende vakken.
Pedagogisch klimaat: Kinderen gaan met plezier naar school en voelen zich veilig en thuis op de Tamarinde. Daar hechten wij veel waarde aan. We hebben duidelijke afspraken en regels waaraan iedereen in de school zich houdt. We werken met het programma De Vreedzame School, het bevordert sociale competentie en kritisch burgerschap. We besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden van kinderen alsook een positief werkklimaat in de groepen en in de school. Op een Vreedzame School zijn leerlingen actief, zorgzaam en initiatiefrijk. Een belangrijk onderdeel van De Vreedzame School is mediatie. Mediatie is bemiddeling bij conflicten. Alle leerlingen leren wat mediatie is en daarnaast worden enkele leerlingen opgeleid om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein.
Tablets: In groep 5 t/m 8 verwerken de kinderen de taal, rekenen en spelling op tablets. De leerkracht geeft eerst een groepsinstructie waarna de kinderen de aangeboden lesstof verwerken en inoefenen op de tablets. Zij krijgen op die manier directe feedback en aansluitend oefeningen op eigen niveau.
Taal: Taalvaardigheid is samen met rekenvaardigheid een van de pijlers op de Tamarinde. Het is belangrijk om een goede taalvaardigheid te ontwikkelen ter voorbereiding op taal- of rekenonderwijs en de zaakvakken, zoals geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Er wordt sterk gelet op de ontwikkelingen van het kind en daarop wordt aangesloten met het geven van opdrachten en instructies. We werken met de nieuwe methode Staal taal. De methode sluit goed aan bij Staal Spelling die we al een aantal jaar gebruiken met positief resultaat.
Lezen: Kleuters die belangstelling hebben voor letters en woorden, krijgen lees- en schrijfactiviteiten aangeboden. We werken met de nieuwe methode voor aanvankelijk technisch lezen Veilig Leren Lezen, Maanversie. In de groepen 4 en 5 werken we met Estafette, een methode voor het voortgezet technisch lezen. We zien dat deze methoden positief bijdragen aan de kwaliteit van het leesonderwijs. In het kader van leesbevordering zijn diverse activiteiten opgezet waaronder een voorleeswedstrijd, de Kinderboekenweek, etc. Voor het begrijpend lezen werken met de digitale leesmethode: ‘Nieuwsbegrip XL’.
Schrijven: In de kleutergroepen wordt veel aandacht besteed aan de grove en fijne motoriek. Vanaf groep 3 wordt gebruik gemaakt van de nieuwe methode Pennenstreken blokletters.
Spelling: We werken met de methode Staal Spelling. Er is volgens de meest recente taalinzichten aandacht voor het mondeling (interactief) taalgebruik , woordenschatuitbreiding, de spelling en creatief schrijven.
Rekenen: De kinderen leren goed rekenen met de nieuwste versie van de methode De Wereld in Getallen. De methode is opgebouwd volgens de dakpanconstructie: oriëntatie, begripsvorming, oefenen en automatiseren. Hiermee krijgt elk kind een goede rekenbasis. Er is een weektaak voor zelfstandig werken en praktische differentiatie op drie niveaus. De verwerking doen de kinderen op de tablets.
Engels: In groep 7 en 8 krijgen de leerlingen eenmaal per week Engelse les. Het gaat met name om communicatieve vaardigheden. We werken met de methode Holmwoods.
Levensbeschouwing: we maken op school gebruik van de methode Trefwoord. De methode wordt minstens tweemaal per week gebruikt. Dat kan op verschillende manieren. Soms is er een gedicht, spel, lied, verhaal of bijbelverhaal. Gedurende enkele weken vormen die onderwerpen een thema. De uitwerking is verschillend voor de onderbouw, de middenbouw en bovenbouw. In een doorgaande lijn komen op die manier ongeveer 13 thema’s per schooljaar aan bod. De thema’s sluiten aan bij de belevings- en ervaringswereld van de kinderen, bij actuele ontwikkelingen en zijn steeds gebaseerd op een samenhangend aanbod van bijbelverhalen.
Zaakvakken: voor de zaakvakken werken we met Meander en Brandaan, een methode voor geschiedenis en aardrijkskunde. De methode biedt concrete handvatten om ook de 21e eeuwse vaardigheden te ontwikkelen. Dit jaar zijn er twee themaperioden waarin er schoolbreed methode overstijgend wordt gewerkt aan de zaakvakken en onderzoekend leren. Vaardigheden als analyseren, creëren, en discussie spelen hierin een rol. Vanuit intrinsieke motivatie gaan kinderen zelf op zoek naar oplossingen voor vragen die zij aandragen bij thema’s.
Muziek: In groep 1 t/m 8 krijgen kinderen wekelijks muzieklessen van docenten van Hallo Muziek.
Thematisch werken: dit jaar besteden we extra aandacht aan de expressieve vakken en wetenschap/ techniek. Groepsdoorbroken bieden leerkrachten verschillende lessen aan zoals drama, techniek, schilderen, handvaardigheid etc. Gedurende een aantal weken wordt hiermee binnen een thema (gekoppeld aan wereldoriëntatie) gewerkt. De ontwikkeling van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden binnen een betekenisvolle context staat hierbij centraal.
Bewegingsonderwijs: groep 1 en 2 houden zich bezig met spel en het werken met toestellen, dans en drama. Op beide locaties is een gymzaal voor de kleuters aanwezig. De groepen 3 t/m 8 hebben wekelijks gymles van een vakleerkracht gymnastiek in een externe gymzaal. Bij mooi weer wordt er regelmatig buiten gegymd.
Levelwerk: meer- en hoogbegaafden: Sommige kinderen kunnen meer aan dan de lesstof die in de klas wordt aangeboden. Leerkrachten zorgen voor differentiatie in de lesstof. Dat betekent dat zij onderscheid maken in instructie en opdrachten voor kinderen die meer aandacht of juist meer verrijking nodig hebben. Sommige kinderen hebben nog meer verrijking nodig om voldoende uitgedaagd te worden. Voor deze kinderen gebruiken we Levelwerk. Levelwerk biedt een totaalaanbod van verrijkende activiteiten op het gebied van taal/lezen en rekenen. Daarnaast biedt Levelwerk de mogelijkheid om met zelf gekozen onderwerpen aan de slag te gaan. Doel van deze werkwijze is tweeledig: aansluiten bij de motivatie van de leerling en het oefenen van metacognitieve, maar ook sociaal emotionele en creatieve vaardigheden.
Intercultureel onderwijs: In de school wordt aandacht besteed aan de multiculturele samenleving. Kennis over andere culturen en gebruiken kweekt begrip voor elkaar. Leerlingen leren respectvol om te gaan met andere culturen en gewoonten. Spreekbeurten worden onder andere gewijd aan elementen uit andere culturen. Tijdens de lessen godsdienst/Trefwoord en Vreedzame School wordt ook tijd ingeruimd voor de grote levensovertuigingen en wordt aandacht besteed aan minderheden We gaan daarbij uit van overeenkomsten, wat bindt ons? We leren veel van elkaar. De betrokkenheid van alle ouders levert een waardevolle bijdrage aan ons onderwijs.
Kangoeroegroep: is een bovenschoolse voorziening van Stichting Agora voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. De Kangoeroegroep biedt een aanvullend aanbod voor leerlingen die aan het op school aangeboden compacten en verrijken niet voldoende hebben. Daarnaast is de Kangoeroegroep een ontmoetingsplaats voor leerlingen die behoefte hebben aan contact met gelijkgestemden. De Kangoeroegroep is bestemd voor leerlingen uit de groepen 4-8. Binnen de Kangoeroegroep wordt gewerkt aan specifiek op (hoog)begaafden gerichte doelen en vaardigheden. De Kangoeroegroep bijeenkomsten vinden wekelijks plaats.
Taalklas: In de groepen 2 en groep 5-6 hebben we de taalklas. Kinderen krijgen extra taalaanbod door een leerkracht in kleine groepjes. Het stimuleren van de de mondelinge taalvaardigheid en begrijpend luisteren/ lezen middels betekenisvolle werkvormen en opdrachten zijn hierbij het uitgangspunt.
Brede School Academie: is een onderwijsproject waarbij een kleine groep talentvolle kinderen met een goed denk- en werkniveau de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen en te gebruiken, zodat zij door kunnen stromen naar hoger vervolgonderwijs (HAVO/VWO). Het kan gaan om kinderen met een taalachterstand, maar ook om kinderen die door meer uitdaging en door op een ander niveau aangesproken te worden, zich breder en beter ontwikkelen. Er wordt onderwijs gegeven dat hoort bij hun intelligentie en talenten. Er wordt extra aandacht besteed aan taal en lezen. De kinderen gaan twee middagen per week, na schooltijd, naar de BSA.