Passend Onderwijs
Voor alle leerlingen zien we volwaardig burgerschap als einddoel. We streven na dat kinderen, ongeacht kleur, etnische afkomst, geslacht of beperking mee kunnen doen in de samenleving.
Om ieder kind het meest passende onderwijs te bieden, werken de schoolbesturen in de gemeenten Zaanstad, Oostzaan en Wormerland samen in een samenwerkingsverband. Dit om met elkaar het onderwijs steeds beter aan te laten sluiten op de onderwijsbehoefte van onze leerlingen.
Meer informatie over het ‘Samenwerkingsverband (SWV) PO Zaanstreek’ kunt u vinden op www.swvpozaanstreek.nl.
Meer-en hoogbegaafd
Binnen Agora hebben we een bovenschoolse voorziening voor meer- en hoogbegaafde leerlingen: de Kangoeroegroep. Deze groep is bestemd voor leerlingen van groep 4 tot en met 8. Binnen de Kangoeroegroep wordt gewerkt aan specifiek op (hoog)begaafde kinderen gerichte doelen en vaardigheden. Klik hier voor de Informatiebrochure of bezoek de pagina van de kangoeroegroepen.
Ouder- en jeugdsteunpunt
De samenwerkingsverbanden po en vo Zaanstreek hebben een ouder- en jeugdsteunpunt ingericht.
Heeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u terecht bij de school van uw kind. Mocht u daarna toch nog vragen hebben, dan kunt u deze stellen aan het ouder- en jeugdsteunpunt.
Ieder samenwerkingsverband heeft een ouder- en jeugdsteunpunt. Het is er om ouders en jeugdigen te helpen en werkt onafhankelijk.
Wilt u meer informatie over passend onderwijs in het basisonderwijs?
Kijk dan op de website van het Samenwerkingsverband PO Zaanstreek:
Voor ouders - SWV Primair Onderwijs Zaanstreek (swvpozaanstreek.nl)
U kunt uw vragen ook stellen tijdens het telefonisch spreekuur van het Samenwerkingsverband PO Zaanstreek.
Het telefonisch spreekuur is elke vrijdag (behalve in de schoolvakanties) tussen 9 en 10 uur op telefoonnummer 06-28867927. We hopen dat het Ouder- en jeugdsteunpunt u zo goed mogelijk kan helpen!
Passend onderwijs en zorgroute
In onze school bieden we opbrengstgericht passend onderwijs. Elke leerling is uniek, per leerling bekijken we wat hij/zij nodig heeft om zich te ontwikkelen. Dit wordt genoteerd in een plan. De kinderen blijven in de eigen groep, alleen besteedt de leerkracht aandacht aan de verschillende niveau groepen in de klas. Leerkrachten observeren goed de reactie van leerlingen op het onderwijs dat zij krijgen. Als een kind onvoldoende tot ontwikkeling komt, wordt het onderwijs geïntensiveerd. Is de respons voldoende, dan blijven we het onderwijs aanbieden zoals we dat deden en anders wordt het onderwijs verrijkt. Hiermee garanderen we dat we het maximale uit de leerling halen.
Binnen elke school en elke groep zitten kinderen met verschillende onderwijsbehoeften. Kinderen die goed meekomen met de basisstof, kinderen die intensieve instructie en tijd nodig hebben om de basisstof te beheersen en kinderen die meer verrijking nodig hebben. De groepsinstructie richt zich op de basisgroep. In de verwerking en extra instructie worden de kinderen die intensief of verrijkend aanbod nodig hebben verder bediend. Deze drieslag in het aanbod komt tegemoet aan de kenmerken en onderwijsbehoeften van het merendeel van de leerlingen in de school.
We werken volgens een model van convergente differentiatie. Dat betekent dat we met de hele groep leerlingen telkens aan één set doelen werken. Om die te bereiken is er variatie in de aanpak. Convergente differentiatie biedt de meeste kansen op hoge opbrengsten. Alleen als het echt niet anders kan, gaan we divergeren: leerlingen mogen dan langer over dezelfde stof doen. In het schoolondersteuningsprofiel, welke op de website is geplaatst, kunt u lezen hoe onze school de basis ondersteuning realiseert.
Schoolondersteuningsprofiel (SOP)